måndag 21 juni 2010

Skolavslutning...

... var det för ett tag sedan. Stora dottern gladde mamman genom att vilja ha hemsydda brallor, vilka syddes natten innan...
Man kan ju inte ha framförhållning jämnt!
Mönstret kommer i huvudsak från senaste Ottobre. Dock är de lite bredare för att kunna sys och användas utan gylf. Benfickorna la vi till på eget bevåg :) och snodde från ett par liknande byxor i ett tidigare nummer. Som jag antydde tidigare, är det inte enbart positivt längre med hemsydda kläder, så Hello-lappen finns där, men ganska dolt när man använder byxorna. Den sitter för övrigt i övre kanten av en liten biljettficka, vilket syns lite dåligt på bilden.

Tyget är linne av lite grövre sort, köpt på Himlas outlet i Barkarby. Färgen omöjlig att få till på kort men helt rätt till den här damen som älskar grönt. Sommargrönt kallar hon den själv. En stuv på 90 cm räckte prick och precis. Det är dock lite grovt, så insidan av linningen syddes av ett mjukt gammalt lakan från min mormor istället, för att inte skava. Så småningom är tanken att det ska bli någon knytlösning på linningen, men natten före användandet får man ta det som finns hemma. Jag tycker det blev bra så här också, men det föll inte ägarinnan så där alldeles i smaken.

Och så här ser de ut på:
Ganska cool avslutningsklädsel för en tjej som nu har slutat femman, tycker jag.

Och nu har vi kommit hem efter en vecka vid Adriatiska havet/italienska östkusten, så nu ska jag försöka blogga ikapp allt jag sydde innan och det jag redan har hunnit sy efter! 30 gr i luften, 25-28 gr i vattnet, var ganska lätt att stå ut med ;)

6 kommentarer:

jessi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
jessi sa...

Hon var jättefin i kläderna =)

/ Jessi

OttoPippi sa...

Hur cool avslutningsklädsel som helst!!!

Men att hinna med att sy dem natten innan.....Impad! :-) Och proffsiga är dom också... Mer impad!

Benglan sa...

Hej,
Såg att du skrivit om kantning i Heilt Speciells blogg. Har du testat att klippa singeljersyn på skrådden? När jag gör det funkar det superbra att kanta med! Höll också att bli tokig på att det bara krullade sig.... )

Hello sa...

Tack Benglan! Det ska jag testa!

KlaramedK sa...

Det blev ju bara så tufft, snyggt, coolt! vilket jobb!


så skönt det lät med italien!!