måndag 7 juni 2010

Nattlinne

Jag har fått sy till min stora flicka! Kul! Det är inte alltid accepterat längre :( Men ett nattlinne i mjukaste mjuka biltyget från mjukatyger.se gick bra.
Mönstret är nygjort av undertecknad. Jag ritade ett tröjmönster i 158 enligt beskrivningen i min nya mönsterkonstruktionspärm från Proteko (Mönsterkonstruktion Barn). Den pärmen är om möjligt ännu svårare att förstå sig på än min gamla, men om man har båda tillsammans går det ganska bra :) Den här har lite andra tillägg och avdrag och det blir en lite annan fason på det hela. Bla är axelsömmen inte lika rak, vilket blev väldigt snyggt. Det sitter väldigt snyggt på.

Efter lite dividerande om vilken färg muddkanten i halsringningen skulle ha, bestämde hon sig för att inget omatchade tillräckligt häftigt (det får inte vara för gulligt med den här tjejen, nämligen) så då vek vi helt enkelt in kanten och den syddes fast med aviga trippelsömmen liksom fållen.

Längden och vidden har jag måttat delvis på fri hand, delvis med ledning av ett befintligt nattlinne.
Det är gudomligt mjukt och skönt och har använts flitigt.

7 kommentarer:

OttoPippi sa...

Jag bävar över den dan som man inte kan sy till tjejerna längre.... Redan nu har åtminstone en väldigt bestämda åsikter om tex färger. Så vad kul för dig att få sy till din största! och vad du kämpar på med din mönsterkonstruktion! Bra jobbat!!!

JuMel sa...

Ja, det känns verkligen som om det bara är att vara glad så länge man får sy åt sin äldsta, men min är iof bara 9 år än... Fint nattlinne och vad fint det blev med sömmen runt halsen.

Camilla/Timote sa...

Instämmer också, de där damerna ( min stora är 9 år) har väldigt bestämda åsikter så därför är det ju extra roligt när de vill ha något. Hur har du sytt kanten? Så fint!!!

Nilla sa...

Jättemysigt nattlinne! Min store kille har en pyjamas i det blå biltyget. Helt underbar mjuk kvalitet som håller.

KlaramedK sa...

WOW jättefint! är imponerad av din frihandskunskap!!

Hello sa...

Camilla: Jag har bara vikt in kanten och sen sytt med aviga trippelsömmen på covermaskinen.

ett tu tre sa...

Jo, jag vet på ett ungefär hur det är med stora tjejer. När jag sydde till min äldsta blev hon oftast missnöjd mde modell, eller tyg eller nåt annat, men nu när hon nästan bara får köpekläder blir hon missnöjd över att jag aldrig syr till henne.
Ett sånt bilnattlinne, som din dotter har fått, skulle man ju kunna ha själv. Perfekt med korta ärmar så här på sommarhalvåret också.