torsdag 28 maj 2009

Tipspromenaden vandrar vidare

Och äntligen har jag kommit till att ta upp tråden från Strömmings utmaning! Den kom precis innan datorn havererade och sen har jag bara inte hunnit. Jag tänkte nämligen ta tillfället i akt att göra en liten instruktion också, och då tog ju det lite längre tid än att bara skriva.
Utmaningen är den här: Du som blir utmanad skall (denna text får kopieras): Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.
Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.
När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg.
1) Pfiffikus; ett fantastiskt användbart litet hjälpmedel för att mäta både här och där:
På ena sidan har den hack vid centimetermarkeringarna och på den andra vid halvcentimetermarkeringarna. Här mäter jag för att vika upp en fåll, men hacken gör också att man kan sätta en nål "in i" linjalen vid exakt rätt ställe. Eller att det är lätt att markera med penna, också därför att man inte behöver rita bredvid linjalen. De små hålen kan man tex mäta strumpstickors storlek med. Ett billigt och enkelt hjälpmedel.
2) Skärmatta, linjal och rullkniv:
Ett inte fullt lika billigt hjälpmedel, men minst lika praktiskt. Jag klipper tex nästan aldrig muddväv, utan skär. Då blir det garanterat rakt och muddväven ligger platt och fint och det blir lättare att använde den nästa gång, tycker jag. Detta är ju, som sagt, inte så billigt, men en kompis hitta på Blocket till mycket fördelaktigt pris!
3) Specialpressarfot för dolda blixtlås. Det blir helt enkelt rasande snyggt!
4) Så kommer då min lilla instruktion. Jag har ingen cover-maskin och ingen bandkantare, men tycker ofta att det blir minst lika snyggt med muddrullå. Problemet är att om jag syr ihop till en rundel först och sen syr på den i halshål och ärmslut, så är den garanterat för lång och det blir vågigt och fult. Och om jag bara syr ihop en axelsöm och sen syr på muddrullån, så får jag en ful sömsmånsklump när jag syr ihop den andra axelsömmen och trots min riktigt braiga vanliga symaskin så går det inte att sy ner sömsmånen!
Nu göra jag så här i stället och tycker att det blir rasande snyggt det också: Först skär jag muddremsan 3,5 cm bred (ibland 4 cm, om jag vill ha en lite bredare kant). Sen syr jag ihop en axelsöm och syr på muddremsan räta mot räta, som vanligt:
Sen syr jag ihop den andra axelsömmen och kanterna på muddremsan i en enda söm: Och sen så viker jag över muddremsan mot avigsidan och nålar. Och här kommer ett bonustips: Jag tar bort nålarna när jag närmar mig med symaskinen och för att inte storlekslappen då ska hamna snett eller tom utanför sömmen, så sätter jag fast den med en tvärgående nål i själva plagget, långt under där som sömmen kommer:

Slutligen syr jag sedan fast hela härligheten med tvillingnål från rätsidan:

Et voilá! Slutresultatet blev en beställd storasystertröja till den samma arbetskamrat som fick denna för några veckor sedan. Det finns nu en liten flicka som snart har vuxit i den!

Och eftersom jag är så sen med att nappa på utmaningen, så lämnar jag det öppet för den som vill att plocka upp tråden. Många har redan haft den, men om du inte har det, kan du väl skriva en kommentar här, så vi andra hittar till dina tips!

9 kommentarer:

Sandra sa...

Wow, det där med mudden måste jag testa, det var ett supertips!
Tack för det!

LilleBus sa...

Hm, nu fick jag en aha-upplevelse!
Måste verkligen testa det med mudden, så har jag aldrig gjort....
Och så måste jag skaffa mig en skärare mm....

Anonym sa...

Det var en riktigt fin tröja :)

// Jessica

Strömming sa...

Oh, jag gillar ditt muddtips! Det ska testas!

Maria sa...

ÄNTLIGEN:)
Jag har surfat runt och kollat hur jag skulle få en snygg halslinning. Har inte heller någon bandkantare och får bara en ful söm när jag ska försöka sy ihop sista axelsömmen. Men Hallelulja nu ska det gå som på räls. TACK:)

Miiaoo sa...

Måste skriva att jag älskar ditt muddtips! Ska absolut gör så nästa gång!! Plus att jag måste skaffa skärmatta med tillbehör förstås.. =o))

Jeanette sa...

Du får en stor guldstjärna! Tack snälla för det här, du räddade min dag (och förmodligen så har ud just besparat mig många fula ord :P ). Sedan jag bytte symaskin, till en fantastisk husqvarna emerald 116, har kantbandandet varit en mardröm, ingenting har blivit som jag velat utan jag har gjort på de två sätten du beskrev i inlägget, och det har inte alls blivit snyggt, men som en blixt från klar himmel googlades din blogg & ditt inlägg fram! :) Jag vill bara säga ett stort tack! :)

Nathalie sa...

Testade detta igår. Mycket nöjd måste jag säga! Tack!

Livsresande sa...

Det där var himla smart, löser klump-problemet onekligen! Tack!